کد مطلب:295900 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:118

عصمت فاطمه ی زهرا


با توجه به بیان گذشته، اگر روایاتی را كه در فصول گذشته و آینده درباره فضائل آن بانوی بزرگ عالم بشریت آمده و خواهد آمد ملاحظه كنیم، پی خواهیم برد كه وی قطعاً عصمتی را كه انبیا و اولیا از آن برخوردار بوده اند، داشته است، زیرا فاطمه علیهاالسلام در این احادیث، از جهت مقام و منزلت نورانیت و ولایت، همردیف با ایشان بلكه بالاتر بوده و همردیف با رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار (از نظر معنویت نه نبوت و وصایت كه منصب الهی است) معرفی شده است. و این بدان معناست كه هیچ حجابی میان او و فطرتش، در هیچ زمانی حائل نشده تا خطایی و حتی غفلتی از او صادر شده باشد.


فاطمه علیهاالسلام، معصومه ای است كه طینتش از اعلی علیین خلق شده. او طاهره و مطهره ای است كه به هیچ پلیدی آلوده نشده است و تعبیرات دیگری كه همه اشاره به این است كه فطرتش دست نخورده باقی مانده است.

خلاصه آنكه: اگر نه این بود كه اراده ی حق سبحانه بر این قرار گرفته است كه نبوت و وصایت منصب خاص مردان باشد، به حضرت زهرا علیهاالسلام نیز عطا می شد.

با توجه به این بیان و ملاحظه احادیثی كه در این رساله جمع آوری شده، كه هر یك به گونه ای به عصمت آن بزرگوار اشاره دارد، اگر با حدیثی برخلاف بیانات متسفیضه احادیث برخورد كنیم كه با مقام عصمت ایشان سازگار نیست، باید یا از ظاهر آن دست بكشیم، و یا آن را كنار بگذاریم.